lördag 3 september 2011

Överblick

"Balkan då? Frågar Egil. Even säger att han fattat rätt lite av det som händer där. Vi erkänner alla att vi inte har överblick när det gäller Balkan. Egil säger att han ser fram emot den dag han kan köpa en historiebok och få det sammanfattat."

Jag läser Expedition L nu. Det är fantastiskt för att jag 1) kan läsa igen och 2) finner den högst roande. Faktum är att jag har förälskat mig i alla Erlend Loes böcker. Innan jag skriver vidare om det är det på sin plats att komma med ett erkännande. This one goes out to you, far min: Du hade helt rätt. Efternamnet uttalas som djuret eller slutet på Marco Polo, vilket du vill. Författaren skriver till och med att han funderade på att lägga till "Marco Po" som mellannamn en gång i tiden. Med det sagt kom jag på att jag alls inte ville säga någonting mer om Erlend Loe eller boken jag läser just nu eller att jag faktiskt läser. Jag vill bara pusha lite för citatet här ovan. Det tilltalar mig på något vis, och jag tycker mig ha all rätt att koppla det till mitt eget liv som det ser ut just nu. Inte för att jag känner något direkt behov att få överblick gällande Balkan. Det gäller inte Balkan.

Nuff said. Nu kör vi på som vanligt igen.

5 kommentarer:

Claes sa...

Yes, jag hade rätt! Det ska jag leva på länge:)
Helené,det är alltid bra att ägna en stund åt reflektion då och då, men sammanfattningar kan du vänta med tills du blir gammal. Nu ska du leva livet!!

Heléne Eriksson sa...

Ja, du hade rätt, det ger jag dig. Och nog ägnar jag mig åt att leva livet allt, så mycket jag någonsin kan! (And I like it!) Det är inte själva nuet jag vill sammanfatta och få distans till utan det där andra, du vet.

Claes sa...

Ok, bra inställning! Och nästa gång ska jag se till att sätta fnutten på rätt e. Jag skäms!!!

m sa...

Puss på dig!!!

Heléne Eriksson sa...

Claes: Jag hade tänkt påpeka det, men det gjorde för ont att se att du inte kan stava till mitt namn. Din egna dotter ... Skämmes! :)

m: Puss tillbaka och tack för idag. Det var intressant, trots mina små personliga begränsningar ;).