tisdag 22 november 2011

En sjuhelsikes informatör

Jag lovade att berätta mer om min praktik men jag först vill jag berätta en historia om en för mig helt ny informatörsförebild. Så här var det:

En snubbe i England fick för sig att han hade mycket viktig information som han behövde sprida ut. Hans målgrupp var världen i allmänhet och folk som hade en helt annan uppfattning än han själv i synnerhet. På grund av vissa omständigheter hade denne engelsman inte tillgång till varken dator eller internetuppkoppling och förstod som den goda informatör han var att det alltid är bäst med direktinformation, så han fick helt enkelt ändan ur vagnen och tog sig iväg för att mötas IRL. Han hamnade i Sverige, och närmare bestämt i Eskilstuna. Min hemstad! Härifrån började han sedan att informera och marknadsföra sig själv. Allt gott så.

Tyvärr var det här för typ tusen år sedan. Jag överdriver inte, det var verkligen kring år 1000 och det medförde (förutom brist på internetvågor) vissa konsekvenser. En sådan konsekvens var att vår engelsman stenades till döds eftersom hans informationsarbete inte var helt poppis bland målgruppen. Målgruppen var nämligen ett gäng hedningar, engelsmannen var munken Eskil och informationen var den kristna läran och tron. (Tappa inte intresset nu, det här är intressant!)

Innan Eskil stenades till döds byggde han en stenkyrka intill Eskilstunaån. Två av väggarna står kvar än idag som delar av Fors kyrka, som är en av åtta kyrkor i Eskilstuna församling där jag praktiserar som informatör nu.

S:t Eskil på en kalkmålning i Stallarholmen.
Bilden har jag snott från Wikipedia.

På praktiken har jag fått ett case som går ut på att skapa en broschyr som ska användas till att informera om församlingens åtta kyrkor och verksamheten i dem. Jag sitter alltså på ett kontor som ligger alldeles jättenära den plats som Eskil utgick ifrån och informerar om i stort sett samma sak som han gjorde för tusen år sedan och jag gör det på grund av honom.

Det skriver jag inte som ett "Det här är STORT så HALLELUJA"-inlägg, för sådant ligger inte riktigt för mig. Jag vill helt enkelt bara ge lite cred till den engelske munken för den sjuhelsikes informatör och marknadsförare han var. Men okej, jag erkänner, lite svindlande känns det faktiskt ...

Inga kommentarer: